Mette underviser ved Makerere University i Uganda

Mette underviser ved Makerere University i Uganda

2017-02-08

FacebookGoogleLinkedInTwitter

Mette underviser ved Makerere University i Uganda

Mette Pedersen tok en bachelorgrad i dans med pedagogikk ved Norges dansehøyskole i 2014. Selv om hun er relativt nyutdannet og kun er 24 år har hun allerede fått et tilbud hun ikke kunne avslå, nemlig å undervise i dans ved det anerkjente Makerere University i Uganda.

Mette underviser ved Makerere University i Uganda

Mette Pedersen kan se tilbake på hektisk aktivitet etter hun ble ferdig med bachelorgraden.

- For meg har det vært viktig å fordøye alt jeg lærte gjennom bachelorgraden. Jeg har gitt meg selv mye tid, særlig i studio. Jeg har gått inn i mitt eget bevegelsesmønster og fordypet meg i meg selv som danser. Jeg har reflektert over hva jeg gjør og hva jeg vil. For det er jo det det handler om. Jeg har også vært aktiv som pedagog, utøvende og som skapende, koreograferende. Jeg har jobbet mye solo, for å finne frem til min indre form, mine unike bevegelsesmåter og hva som motiverer meg, forteller hun.

    

Internasjonale scener

Mette kan se tilbake på flere møter med internasjonale scener. I sommer var hun i Asia og deltok i International Youth Dance Festival i Macau.

- Her deltok jeg som danser i Silje Olava Bakken og Susanne Starks koreografi, sammen med en stor gjeng fra mitt kull og kullene over oss fra Norges dansehøyskole. Det var en utrolig herlig opplevelse der jeg møtte dansere og koreografer fra 17 land. Jeg ble godt kjent med flere dansere og koreografer som jeg holder kontakt med og skal møte igjen til neste år.

 

I midten av alt dette oppholdet var hun også i Uganda i en periode på to og en halv måned. Det var første gang hun jobbet profesjonelt der.

- Jeg har jevnlig gjort shows siden jeg kom hit. Og så var jeg så heldig å få diversestipendet for nyutdannede kunstnere fra Kulturrådet i juni 2016 på 50 000 kr. Pengene er øremerket reising og kurs, så jeg tenkte meg en tur til Los Angeles og en runde rundt om i Asia neste sommer for å treffe gjengen fra IYDF, forteller Mette.

 

 

Mette Pedersen gleder seg til å ta fatt på nye oppgaver i Uganda.

- Det var hektisk arbeid da jeg underviste seks kurs forrige semester. Da hadde jeg alle tre årene med bachelorstudenter med major i dans, begge årene med diploma-studentene og tredje klasse bachelor i musikk. Det jeg kjenner gjør meg mest motivert er studentene, de sluker alt jeg har å gi og gir kontinuerlig av seg selv. Det å ha en felles energi for å jobbe på sitt beste mellom lærer og studenter har gjort mye for meg dette siste året, og har pushet meg til å utvikle meg selv likeså mye som studentene, forteller Mette.

 

Samtidig gleder hun seg til førsteårsstudentene ved Norges dansehøyskole kommer nedover i mars.

- Da skal vi gjennomføre et prosjekt over en måned. Vi har jobbet med å utvikle konseptet vi har hatt tidligere for å skape en større utveksling mellom universitetet, den utøvende scenen og samfunnet, forteller hun.

 

 

 

 

Ulik forståelse av dans

Forståelsen av dans og folkets forhold til dans i Uganda er veldig ulikt Norge.

- Generelt sett vil jeg si at ugandere har et mye nærere forhold til dans, det er på en måte forventet at man er i kontakt med kulturen sin og alle lærer dans på et tidspunkt. De har også tradisjon for å ha sosiale eventer hvor dans spiller en sentral rolle. Musikken som spilles overalt i gatene er veldig lett å danse til, og man blir oppmuntret til å danse fra man er veldig ung. Barna jeg har møtt her har generelt vært sterkere, og mer utviklet fysisk i tidligere alder enn det jeg har opplevd i Norge. Jeg tror det har sammenheng med aktivitetsnivået, blant annet gjennom dans. Her i Uganda kjenner man til de tradisjonelle danseformene i mye høyere grad. Verdien av det er stor, og bringer med mye stolthet av sitt opphav. Til sammenligning har de færreste i Norge kontakt med norsk folkedans fra barndom, med mindre familien din er involvert i miljøet. Av det norske folket er det ikke en stor andel av oss som kan våre egne folkedanser, i Uganda er det utrolig mange som kan litt, og en stor del som kan mye om de tradisjonelle dansene her, forteller Mette.

 

- Jazzdans og moderne dans i sin sceniske form er derimot ikke så stort her nede, enda. Det skyldes størrelsen på dette miljøet, vi er ikke så mange profesjonelle dansere og danseformidlere innen særlig jazzdans, men også moderne dans, selv om det er under utvikling. Den største delen av dette miljøet er dansere som utøver African Contemporary, og denne formen har solide dansere og pedagoger som både jobber utøvende og med undervisning. Stiler utenom African Contemporary i moderne og jazz er dog ikke et stort fenomen i den Ugandiske scenen enda. Dette ønsker vi å gjøre noe med gjennom undervisningen i dans ved Makerere University. Vi vil utvikle scenen til å inkludere flere former for dans og utvikle nivået på dansere innen både jazzdans og moderne dans.  

 

 

Hip hop-miljøet i Kampala

Da Mette var i Uganda for første gang, gjennom studieturen i 2013, oppdaget hun Break Dance Project Uganda (BPU). Der ble hun kjent med Hip Hop-kulturen i Kampala, og fikk øynene opp for denne måten å tenke dans og danseundervisning på. 

- Jeg ble umiddelbart fascinert av hvordan de legger opp undervisningen, der de har flere undervisningsposter i samme rom og med samme musikk. Og etter klassen har de Cyphers, som er freestyle i ring der én og én går inn om gangen. Etter hvert som jeg kom inn i det, oppdaget jeg det geniale i denne måten å legge opp danseundervisning på. Målet for denne organisasjonen er å utvikle karakter og selvstendighet i et familiært miljø, og dette oppnår de med sitt system. Gjennom å la det være mindre formelt og gi alle som vil en sjanse til å undervise, styrker de hvert enkelt medlem. ”Everyone is a student, everyone is a teacher.” Dette begrepet sitter i grunnmuren i BPU, og lar alle ha like muligheter på tvers av bakgrunn. Det er ikke mulig å snakke om BPU uten å nevne Abraham «Abramz» Tekya. Dette er «pappaen» til BPU, og en farsfigur for veldig mange i organisasjonen. Han har en veldig sterk personlig historie, der han ble foreldreløs i tidlig alder og hadde en røff barndom. Etter lang tid og hardt arbeid ble det gjennom breakdance han klarte seg, han ble såpass god at han kunne begynne å reise rundt. Han ble med i det legendariske crewet «Rock Steady», og dannet så BPU for å dele alt han hadde lært, og dette gjør han fremdeles. For de som er interessert finnes det en dokumentar kalt «Bouncing Cats» der man får et innblikk i noen av historiene rundt BPU.  

 

 

Alle foto: Camilla Storvollen

Har du spørsmål?

Postadresse
Norges dansehøyskole,
PO. BOX 2956 Tøyen
0608 Oslo

Besøksadresse
Borggata 7
0650 Oslo

Cookies