
2017-01-05
Hvordan skapes en dansepedagog-utdanners identitet?
I den siste utgaven av det dansevitenskapelige tidsskriftet Nordic Journal of Dance har
I den siste utgaven av det dansevitenskapelige tidsskriftet Nordic Journal of Dance har Hilde Rustad og Marit Skreiberg, begge ansatt ved Norges dansehøyskole, undersøkt hvordan identiteten til dansepedagog-utdannere skapes og utvikles. De har blant annet sett på hvordan erfaring og meningsdannelse er nært knyttet til identitetskonstruksjon som pågående prosess.
Sammendrag
I denne artikkelen tar vi for oss dansepedagog-utdanneridentitet. Gjennom å undersøke én spesifikk utdanneridentitet viser vi hvordan praktisk basert dansekunnskap tilegnet gjennom dans skaper et fundament for danseundervisning og for undervisning av hvordan å undervise dans, så vel som for teoretiske danseemner. Gjennom denne undersøkelsen synliggjøres en mangel på «utdanner-utdannelse» innen dansepedagogutdannelse i Norge, og hvordan dansepedagogutdannere derfor i stor grad kan forstås som autodidakte. Vi viser i tillegg hvordan artikkelens gjennom bevisste valg har tilegnet seg «utdanner-utdannelse », og parallelt hvordan erfaring og meningsdannelse er nært knyttet til identitetskonstruksjon som pågående prosess. Artikkelen har en fenomenologisk filosofisk og metodisk tilnærming i tråd med Max van Manen, og forskningsmaterialet er samlet gjennom intervju, samtale og lesing av relevante tekster.
Artikkelen er foreløpig kun tilgjengelig i den trykte utgaven av tidsskriftet, men vil bli elektronisk tilgjengelig etter hvert.
Andre artikler
Nyheter
- Danser med anerkjente pedagoger i Paris
- Workshop med Catherine Michelet
- Stipend for mannlige dansere
- Katarina Bozic ny leder for jazzdansfordypningen
- Her kommer Kulturstedet
Kommende arrangementer
- XYXX - Lukk øynene og se
- Avgangsforestilling 2018
- Husk søknadsfristen 1. mars!
- Åpen dag ved Norges dansehøyskole
- Alternativ Scene: Impro
Tidligere studenter
- Livet som frilanser
- Vil styrke dansens rolle i skolen
- «Dette ser vi etter når vi ansetter nye pedagoger»
- Setter opp forestilling på Scenehuset
- «Det er mange veier til Rom»