«Subject First»

«Subject First»

2018-05-24

FacebookGoogleLinkedInTwitter

«Subject First»

Judith er opprinnelig fra Cuba og har sin grunnutdanning som danser derfra. Som voksen emigrerte hun til New York der hun var medlem av legendariske Trisha Brown Dance Company, og aktiv utøver i improvisasjonsmiljø. Hun flyttet siden til Berlin, der hun fortsatt er bosatt, og danset i mange år med Sasha Waltz & Guest. Nå turnerer hun verden rundt med eget koreografisk arbeid, og koreograferer og holder workshops på festivaler og utdanninger internasjonalt.

«Subject First»

Judith Sánchez Ruíz har koreografert stykket “Subject First” for 3. årsstudentene på fordypning moderne- og samtidsdans, til årets avgangsforestilling på Riksscenen lørdag 9. juni.


Hvordan ble denne koreografien til?

Koreografien ble til med utgangspunkt i studentene og deres univers som unge mennesker. Jeg har fokusert mye på tilstedeværelse i øyeblikket - hvordan de har det akkurat nå - og dratt informasjon og dansevokabular ut fra dette. Jeg vil vise studentene sånn som de er. Jeg har også tilført noe av mitt eget bevegelsesspråk, kombinert alt sammen og videreutviklet materialet kollektivt og individuelt, gjennom å leke med forskjellige situasjoner - slik studentene ser dem. De fikk i oppgave å beskrive øyeblikket, hva de ser og hva de føler og sette dette inn i bevegelser. Jeg har utfordret dem til å hente fram følelser som kommer fra et dypere sted i kropp og sinn, for å forsøke finne enda mer menneskelighet i bevegelsesspråket. Dette har skapt en struktur som vi bygget videre på.




Stykket består av både improvisasjonsstrukturer og satt koreografi. Dette er et av mine koreografiske konsepter som jeg har utviklet over flere år. Jeg ønsket også å bruke stemmene deres. Gjennom improvisasjon av en setning, oppdaget vi forskjellige kvaliteter, og de fikk bruke stemmene sine som et nytt lag i uttrykket.

 


Hva håper du at studentene har lært i denne prosessen?

Studentene i denne gruppen er veldig spontane, de har god fantasi og gode instinkter og lekenhet. Jeg har brukt dette ved å gjøre forskjellige improvisasjonsøvelser hvor vi øver på tilstedeværelse, å danse sammen og å ta valg. Jeg har fokusert mye på hvordan man kultiverer tilstedeværelse før man går på scenen i en forestilling. Gjennom oppgavene har studentene undersøkt spørsmålene: Hva er sammenhengen mellom å være menneskelig og det å skape kunst? Hva er forskjellen mellom den man er utenfor scenen og idet man går på scenen? Jeg har forberedt studentene på å danse sammen som et kollektiv, å være bevisst hele gruppen, men samtidig beholde en sterk individualitet. Hva skjer når man jobber med noe på innsiden og samtidig er bevisst på alt som skjer på utsiden og rundt oss?



Hvilket råd vil du gi studentene før de går på scenen?

Studentene har lært flere improvisasjonsøvelser de skal gjøre som oppvarming. Før en forestilling er det viktig at tilstedeværelsen, kroppen og skjelettet er helt “skrudd på”. Hvis ikke mister man energien og flyten allerede idet man går på scenen, og man kan ikke skinne som danser. Makten ligger i tilstedeværelse og det å kjenne på spenningen mellom deg selv og publikum.

Se denne og flere koreografier i årets Avgangsforestilling på Riksscenen 9. juni.

Har du spørsmål?

Postadresse
Norges dansehøyskole,
PO. BOX 2956 Tøyen
0608 Oslo

Besøksadresse
Borggata 7
0650 Oslo

Personvern