Lever av dansen

Lever av dansen

2019-06-19

FacebookGoogleLinkedInTwitter

Lever av dansen

Da Michael Aspli var ferdig utdannet på fordypning i samtidsdans ved NDH for et år siden, gikk han rett inn i sin første produksjon som profesjonell dansekunstner.

Lever av dansen
Fra NDHs stedsspesifikke soloprosjekt i Ekerbergparken i 2017. Foto: Camilla Storvollen

Frikar sin produksjon «Draumefangaren» hadde premiere i juli 2018, og er en vandreforestilling i et juv dypt inne i skogen i Valdres.  Danserne hopper fra 12 meter høye klipper og Michael henger fra tissuetau ned i en foss, klatrer opp vertikale vegger og danser på kanten av klippen mens publikum følger trygt med fra berget nedenfor.

Fra «Draumefangaren» 2018 Foto: Antero Hein


Draumefangeren ble en stor suksess  og settes opp på nytt i sommer 26.-28. juli og 2.-4. august. Les intervju med Michael i forbindelse med Frikar X her.

Etter dette gikk Michael rett videre til å danse på Dans5-festivalen i stykket «Your cast will tier» av Carl Aquilizan, før han reiste på to måneders produksjon og turné på Grønland - landet av is og snø. Der var han medskapende dansekunstner i prosessen med å lage Grønland sin første egenproduserte danseforestilling «Evoke». Sammen med seks andre dansere fra Skandinavia, tilbragte han den første måneden i hovedstaden Nuuk, hvor de skapte forestillingen «Evoke» som ble vist under Outervision Dance festival. Deretter reiste de på turné med helikopter, småfly og båt til de ulike småstedene på Grønland.


Fotograf: Inuuteq Nuka Kriegel



«Det var en helt enorm opplevelse. Jeg prosesserer fremdeles mye av det som hendte på den turen. Anbefaler på det sterkeste å reise en tur til Grønland!»
Fra «Wounds: three movements on connection and support» av Kari Hoaas for NDHs høstvisning 2017. Foto: Camilla Storvollen

Like etter reiste Michael videre til Berlin, hvor han tilbragte to uker på en workshop og danset i forestillingen «Overwhelmed Layers» av Judith Sanchez Ruiz, som koreograferte ett av stykkene Michael danset i på Avgangsforestillingen i 2018.

Fra« Subject first» av Judith Sánchez Ruíz, Avgangsforestillingen 2018 Foto: Camilla Storvollen

Den kulturelle skolesekken

Michael har vært en del av TekstLab de siste årene, og i vinter var han på sin første turné med den kulturelle skolesekken. «InterAkt» er en interaktiv forestilling som ble vist på grunnskoler i Akershus. I begynnelsen av mai ble han også en del av TekstLab Inkubator - et talentutviklingsprogram i samarbeid med Talent Norge, som fokuserer på å skreddersy et program for kunstnere med mentoring, studiotid, reisestipend, utstyr og kurs/workshop.

Eget prosjekt med premiere i februar

Men utenom alt det andre har Michael et eget prosjekt som betyr ekstra mye. Hver ledige stund går til å planlegge, lese, tenke, bevege seg og forberede seg til dette prosjektet som har premiere i februar. Han har etablert et lite team med kunstnere fra ulike sjangere, og akkurat vært på residensopphold ved Joya:Air i Spania.

Han skal også ha en del arbeidsvisninger i løpet av året, blant annet på SIB Dance Lab i sommer, i New York, og på TekstLab sin festival.
 


 Fotograf: Carlos Collado på Radial System i Berlin
Mannlig danser i et kvinnedominert felt

Gjennom videregående og studietiden var han stort sett den eneste gutten i klassen. Det var ikke alltid like lett å være omringet av sterke, flotte kvinneskikkelser som ung og usikker mann, men Michael understreker at han har enorm respekt for sine kvinnelige kollegaer og støtter de i kampen for likestilling.

«Kvinner har all rett til å kjempe for sine rettigheter! De har rett til å føle på sinne og urettferdighet, og de har rett til å uttrykke seg!»

Til tider har det vært en del negativ energi rettet mot menn, som ubevisst har kunnet gått utover den nærmeste, uskyldige mannsskikkelsen. Michael merker lite til dette som freelancer.
Kunnskap om dansefeltet 

Michael trekker frem Bibbi Winberg og Kari Hoaas som viktige pedagoger for ham ved studiet på NDH. Gjennom kontaktimprovisasjon med Bibbi Winberg lærte han å gi slipp, tørre å teste ut grenser og fikk en dypere forståelse av det improvisatoriske språket. Han fikk i tillegg mye nyttig kunnskap om dansefeltet fra Kari Hoaas, og kunne gjerne ønsket at skolen utnyttet seg enda mer av kompetansen hennes. Kari er aktiv med eget kompani og egne prosjekter utenom høyskolen.

«NDH har kompetente, dyktige lærere som sitter med tyngde innen sine felt, samtidig som man bør være kritisk til hva man selv ønsker å være i det store dansefeltet.»

Men Michael var også litt rebelsk. Han stilte spørsmål ved hvorfor han måtte bruke tights og sko i klassisk ballett.

«Det å være rebelsk var vel noe jeg utviklet igjennom studiet. Det har faktisk vært svært nyttig i etterkant, slik at min stemme kunne komme tydelig frem når jeg kom ut.»

Råd til nyutdannede som vil jobbe som utøvende dansere

Michael råder nyutdannede til å se mange forestillinger, for å finne ut hva man liker å se på, og hva man kan tenke seg å være med i. Michael anbefaler også å ta kontakt, vise interesse, dra på workshops og auditions til det man er interessert i og føler man passer til.

Fotograf: Antero Hein

«Tenk på auditions som en gratis workshop! Jobb og samarbeid kan oppstå med de rundt deg, og ikke bare med det kompaniet du søker på.»

I tillegg til «Draumefangaren» som han igjen er med på denne sommeren, skal Michael til New York i september for å være med på en produksjon for «Elizabeth White Creatives» samtidig som han vil gjøre «småcollabs.» med andre kunstnere.





Har du spørsmål?

Postadresse
Norges dansehøyskole,
PO. BOX 2956 Tøyen
0608 Oslo

Besøksadresse
Borggata 7
0650 Oslo

Personvern